söndag 31 mars 2013

Ljud och tillgänglighet

Vi vet alla vad ljud och musik kan vara, men vad kan den bli om man får tillgång till den från sin första dag i förskolan? 

OM vi skapar en miljö i ljudskapandets tecken som är TILLGÄNGLIG  vad kan då ljud och musikskapande i förskolan BLI!? 

Jag brukar ofta dra paralleller till arbetet som vi har i ateljén på våra förskolor, där det är så självklart att man som barn i våra verksamheter ska få tillgång till en mängd material och utmanas vidare i det, att man ska få tillgång till sitt skapande och kreativitet - så borde det ju också självklart vara när det gäller ljud!

Jag har under våren fått en doft av hur viktigt det är med TILLGÄNGLIGHET. Att få möjlighet att klottra med ljud, att jamma med sina kompisar och få njuta av den där goa känslan av att vara i musiken, när det bjuds in men också när man själv vill och har lust. 

Vad tänker jag då när jag pratar om tillgänglighet, jag tycker ju ändå att ljud, mer eller mindre, alltid fått vara tillgängligt där jag har varit, men med en liten känsla av att det fattas nåt, jag tror att det handlar om FLERA, lite grann ungefär som att man behöver många penslar i ateljén. Man behöver många ukuleles, många djembes, för då kan vi ju faktiskt dela på spelglädjen på samma trumma eller varsin. Det är först då det händer nåt, inte bara mellan "mig" och trumman, utan även mellan "dig" och "mig", vi kan kommunicera och tala ett annat språk med varandra, just då, just där. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar