måndag 7 februari 2011

Varför ett kreativt crescendo!?

Jo det är dags nu, på riktigt. 2 ord som på nåt sätt får stå för vad jag siktar mot - eller om man vänder på det, ta ett steg från allt känt och färdigt som man redan kan. Det är så befriande att kunna säga, "jag vet inte vad min strävan leder mig" men JAG kommer BRYTA för mig NY mark. 
Medan jag gör det är min förhoppning att kunna dela det med andra men framförallt hoppas jag på att nån mer än jag här ute också tänker kring det här med musik och ljudskapande och vill dela det med mig :-)

Min förhoppning med allt det här är att kunna hitta en form att arbeta med ljud och musik på flera olika sätt och inte trilla tillbaks i det traditionella men också bygga upp en arsenal av ljudskapande material och instrument. Det ska vara lika självklart att skapa med ljud och musik som att man skapar med färg i ateljén till exempel. Men framförfallt så hoppas jag på att vi i slutändan har ett gäng ungar som lämnar vår förskola stärkta i sitt ljud och musikspråkande, som känner att dom KAN och behärskar även detta språk, för det gör dom, titta på ett litet litet barn, som ännu inte börjat tala, som har så mycket "musik i sig", och alla oavsett ålder kan mötas i musik utan att säga ett enda ord, vi förstår varandra ändå. Helt fantastiskt, och det vill jag möta- men ändå säger min erfarenhet att vi gör det väldigt lite och vem känner sig stark då? 


Varför händer allt detta nu då? Jo, äntligen föll det sig så i våras (shit, snart ett år sen) när jag återigen frågade våra utvecklingsförstärkare på enheten om dom visste om nån utbildning för musik, rytmik, vad som helst!! Och då äntligen fick vi kontakt med en fantastisk tjej som nappade på vår fråga och i ett kursförslag skrev precis det jag sökte efter. Hallelujah! Nu har snart halva kursen gått och det är fantastiskt kul och inspirerande, sätter igång mina stilla tankar, och jag hoppas den fortsätter fler gånger så jag till våren varmt kan rekommendera alla en dos av "Musik med barn i ett Reggio Emilia filosofiskt perspektiv" till hösten som kommer.


Länk till studium och kursen


Gud vad mycket jag skulle kunna skriva men det får räcka för nu, nästa gång tänkte jag introducera en av mina nya aha-upplevelser - arbetet med ljud och skuggor, som redan påbörjats under hösten men som jag hoppas får leva vidare under våren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar